Gemeentelijke, provinciale en federale autoriteiten kunnen op verschillende manieren een sms versturen: op basis van de registraties van burgers, op basis van de locatie van mobiele telefoons in een bepaald gebied, of beide.
Indien de overheid een bericht heeft gestuurd naar de burgers die op BE-Alert zijn ingeschreven maar u niets hebt ontvangen, zijn er verschillende mogelijkheden:
- U bent niet geregistreerd op BE-Alert;
- U hebt aangegeven dat u geen berichten van algemeen belang en/of buurtinformatienetwerk (BIN) wenst te ontvangen;
- Uw contactgegevens zijn onjuist.
- Een vol SMS-geheugen of een slechte GSM-ontvangst kunnen aan de oorsprong liggen van het niet ontvangen van het bericht;
- Helaas kan het gebeuren dat de diensten van een telefoonoperator tijdelijk beperkt of niet beschikbaar zijn, in welk geval het waarschuwingsbericht iets langer op zich laat wachten.
Indien de overheid een bericht naar de burgers heeft gestuurd op basis van de locatie van de mobiele telefoons, maar u hebt niets ontvangen, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
- U bevond zich buiten het door de autoriteit afgebakende gebied toen het bericht werd verzonden;
- Mobiele telefoons die meer dan twee uur inactief zijn geweest en geen verbinding met het netwerk hebben gemaakt (bv. door naar een andere gsm-mast te gaan, een sms te sturen, sociale media te gebruiken, locatiegegevens te delen, te bellen, …);
- Een vol SMS-geheugen of slechte GSM-ontvangst kan de reden zijn waarom het bericht niet wordt ontvangen;
- Helaas kan het gebeuren dat de diensten van een telefoonoperator tijdelijk beperkt of niet beschikbaar zijn, in welk geval het waarschuwingsbericht iets langer op zich laat wachten.